Eclipse-Ljudet av ditt hjärta



Eclipse-Ljudet av ditt hjärta
Tredje boken av fyra i den världskända Twilightserien

"Vi visste att striden skulle kosta men vem av oss? Snälla Carlisle, kärleksfulla Esme, roliga Emmett, målmedvetna Rosalie, rogivande Jasper eller de två som låg mig närmast hjärtat, systerliga Alice... eller min Edward". - Bella Swan

I lilla regniga gröna Forks, en del av Washington bor 18-åriga Bella Swan sedan två år tillbaka tillsammans med sin pappa Charlie, eller som stan kallar honom, polischef Swan.

Utanför stan ligger hennes andra hem i en glänta mittemellan Forks alla djupa skogar, där bor hennes pojkvän och livs stora kärlek Edward Cullen med sin familj.

Men mitt i all romantik kommer bokens twist, familjen Cullen är vampyrer.

Nu, efter många om och men är det Edward och Bella och om Bella får som hon vill så kommer det vara så för evigt, om Edward vill förvandla henne till vampyr.

Edward velar väldigt mycket. Han tror nämligen att när man blir vampyr så förlorar man sin själ och att ta Bellas själv, som han uttrycker det, skulle vara som att döda henne.

Men det är ju inte bara Edward som kan förvandla henne, Carlisle, Edwards adoptivpappa går med på att göra det efter skolavslutningen då de tar examen.


Ni kommer kanske ihåg Victoria,James partner? Nu är hon tillbaka och hon vill ha hämnd,döda Bella,partner för partner. En okänd vampyr har varit i Bellas rum och samlat saker som bär Bellas doft för att de ska kunna hitta henne.

Med hjälp av Jaspers bakgrund i nyfödda vampyrer som bildas för att bygga en armé gör att Cullen kommer på att det är det som Victoria håller på med, hon har byggt upp en armé på 20 nyfödda vampyrer eftersom dom är starkare det första året som vampyrer.

En vampyr på jakt efter hämnd med 20 nyfödda, Cullens förstår att det kommer bli krig.


Förutom denna kamp utstår Bella ännu en kamp, hon måste välja mellan sitt livs kärlek- vampyren Edward Cullen och sin bästa vän- varulven Jacob Black då de är bittra fiender, vare sig dom vill eller inte.

Edward har gett Bella några alternativ. Han säger att han kan förvandla henne och älska med henne om hon gifter sig med honom.Följ Bellas kamp om vad som är liv och död,och vilket är egentligen vilket?


Jag tyckte att boken var rätt lättläst men jag läser ju väldigt mycket. Det är för mig en väldigt romantisk och fin bok, även om den är lite fantasy med vampyrerna får den mig att tro att det är verklighet, författaren Stephenie Meyer använder ett fantastiskt bra språk och får verkligen fram temat av evig kärlek och att brottas mellan rätt och fel.

Efter allt Bella upplever med liv och nära döden-upplevelser tror jag att hon utvecklas till en väldigt stark kvinna. Hon är osäker på sig själv när hon kommer till Forks men jag tror att med hjälp av Edward utvecklas hon till en självsäker och en smartare människa.

Även Edward utvecklas tror jag, jag tror att han får mer tro på sig själv och att han känner sig säkrare i sin familj med Bella i sin famn. Han får också veta att han ha en oerhört bra självkontroll, en självkontroll han inte själv visste att han hade. Jag tror att Bella och Edward lockar fram det bästa från varandra.


Jag tycker att boken är väldigt bra och jag tycker att det är mer än värt att läsa dessa böcker och uppskatta deras fina kärlek och mål att få vara tillsammans för alltid.

Läs även fortsättningen Breaking Dawn där allt avslutas, får Edward sin Bella och får Bella sin önskan uppfylld?


"Jag kan inte leva utan mitt liv, jag kan inte leva utan min själ, och mitt liv är du, du är min själ"- Edward Cullen.

Betyg: 5/5


//Christina

Kommentarer
Postat av: Frida

Den här boken är jättebra!

2009-04-21 @ 20:05:41
URL: http://thebestofus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0