Gömda



Gömda
Första boken av tre i en sann historia om Mia Eriksson

Mia Eriksson var en helt vanlig ung kvinna med ett fast jobb, lägenhet, många vänner och en familj som älskade och älskar henne. Hon älskade och sin hemstad där hon jobbade på banken men hon hade även länge ingåtte i ett riksomspännande nätverk som gömde undan flyktingar. Och det var via det hon träffade honom. På en nyårsfest med föreningen. Han var en oerhört charmig flykting från Libanon, född i Syrien och Mia blev snart förälskad. De förlovade sig och strax efter födde Mia deras gemensamma dotter Emma.

Men deras förhållande vänder om och bler ett rent helvete. Mannen slår, misshandlar och våldtar. Mia gifter sig med en ny man, Anders som hon älskar mer än allt annat och de tror att allt ska bli bättre men allt blir sanrar värre. Han hotar att mörda dem och hämta dottern Emma och när mordförsöket väl kommer tvingas Mia och hennes familj, Anders, Emma och sonen Robin att gå under jorden. De flyttar runt mellan tolv olika gömställen under ett år men mannen ger sig inte. Han hittar dem en gång och annars följer han Mias föräldrar.

Familjen tvingas till slut att flyta ifrån Sverige och allt elände som denna man tvingar dem igenom.



Liza Marklund har skrivit ner boken tillsamman med Mia Eriksson som en bok med hopp om att kunna hjälpa unga kvinnor som kan hamna i samma situation. Jag tycker att de lyckes jättebra. När man läser boken får man verkligen känslan av att det här kan hända vem som hälst. Men om man har hoppet och viljan kan man ändå klara det.

Jag satt och lästa boken i stort sätt utan stopp och jag ville inte att den skulle ta slut. Jag hoppas att ni  läser den för det är inget ni kommer att ångra.

"Till sist, minns detta:
Att leva med en man som slår dig är att leva med döden.

Jag änskar dig all lycka i livet,

hälsar
Mia Eriksson" (Gömda, sid 381)

Betyg: 5/5

// Jenny

Kommentarer
Postat av: Malin

Bra blogg och bra recensioner, men en sak bara... det lägsta ni nånsin har gett en film/bok är 4,5... är allt verkligen SÅ bra? :P

2009-04-12 @ 13:17:04
Postat av: Julia

Älskar boken!

2009-04-13 @ 23:02:11
URL: http://jullantellstrom.blogg.se/
Postat av: Sanna

Skulle vilja läsa den men kommer högst orka 30 sidor, ajja, ni skulle kunna få skriva mina 'min förtatter'' läxor (; jag betalat bra :P



2009-04-28 @ 16:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0